Aký tréningový plán zvoliť na ceste za vašim cieľom?

20:13

Mať plán. To je základ úspechu pri dosahovaní všetkých našich cieľov. Pri cvičení tomu nie je inak. Obzvlášť pri začiatkoch potrebuje človek extra motiváciu, pretože výsledky sa pri cvičení neobjavujú okamžite. V tomto článku sa s vami podelím o rady, za ktoré by som bola vďačná pri mojich začiatkoch a verím, že vám pomôžu dostať sa bližšie k vašim cieľom.

Prvou životnou pravdou, ktorú som sama na sebe musela zistiť bolo, že dobrý cvičebný plán by Vás mal hlavne baviť. Zábava je to, čo by vám malo cvičenie evokovať, lebo každý deň sa nútiť do niečoho čo nenávidíte vám dlho nevydrží. Cvičenie tiež musí byť VÝZVOU. Prekonať svoj výkon z predchádzajúceho týždňa je skvelý pocit, ktorý aspoň mňa najviac motivuje vstať z gauču a makať. Teraz už ale k samotnému plánu.

1. HOTOVÉ TRÉNINGOVÉ PROGRAMY

Prvou možnosťou ako prísť k tréningovému plánu je vybrať si z množstva programov, ktoré vytvorili skúsení ľudia z fitness sveta. Výhodou takýchto programov je, že môžete nájsť reálne referencie od ľudí, ktorí ich absolvovali pred vami a teda budete mať istotu, že to funguje. Ďalším plusom je, že na väčšinu týchto programov potrebujete len televízor a váhu vlastného tela a teda ich môžete cvičiť kedykoľvek a nie ste limitovaný otváracími hodinami fitka. V mojom prípade bolo práve toto rozhodujúcim faktorom, prečo som v začiatkoch zvolila takýto cvičebný program - vstupné náklady 0€ a čas potrebný na prípravu cvičenia je zredukovaný na čas potrebný na zapnutie televízora. Nevýhodou takýchto cvičení je to, že musíte mať zvládnutú aspoň základnú techniku cvikov, inak by ste si mohli ublížiť. Môžete si vybrať z veľkého množstva najrôznejších programov podľa toho aké výsledky by ste chceli dosiahnúť. Každý si môže nájsť, čo sa mu páči od jógy cez tanečné cvičenia až po HIIT a TRX. Programy, ktoré mám odskúšané:
- ZUZKA LIGHT - 15 min to fit - 30 dňový program
- INSANITY
- INSANITY 30 MAX
- JILLIAN MICHAELS - 30day schred
- P90X

 2. Zostavený plán od trénera

Druhou alternatívou je nájsť si osobného trénera, ktorý vám vytvorí tréningový plán na mieru. Veľkým plusom takejto varianty je, že tréner vám vytvorí plán presne na mieru, ukáže a naučí vás správnu techniku, bude vás motivovať a spolu budete sledovať ako dosahujete výsledky. Výhodou je, že nebudete môcť tak ľahko kedykoľvek skončiť, pretože na vás bude niekto v dohodnutý čas čakať a teda nájsť výhovorku bude o niečo ťažšie. Nevýhodou takéhoto tréningu je finančná náročnosť. Tréning s dobrým trénerom nie je zadarmo a pri pravidelných stretnutiach sa to začne odrážať aj na vašej peňaženke. Taktiež sa musíte so svojim trénerom časovo zladiť.
Ja osobne s osobným trénerom nemám skúsenosť žiadnu. Nikdy som nenabrala odvahu si nejakého nájsť a využiť jeho služby, pretože sa jednoducho hanbím. :)

3. Skupinové cvičenia vo fitness centre

Skupinové cvičenia sú ďalšou alternatívou, ako si vytvoriť cvičebný plán. V každom meste sa dá nájsť množstvo skupinových cvičení a teda už si stačí len vybrať, ktoré vám bude vyhovovať. Skupina je sama o sebe motivujúca, pretože v daný moment netrpíte len Vy a navzájom sa tlačíte k lepším výkonom. Veľkým nedostatkom z mojich skúseností je, že takéto cvičenia sú nie vždy dostatočne náročné. Napríklad pre mňa je Zumba príliš jednoduchá a hodina "tancovania" somnou nespraví toľko, čo by mohla hodina behu. Treba si vybrať také cvičenie, ktoré bude od hodiny k hodine náročnejšie a bude vás challengovať. Z vlastnej skúsenosti môžem odporučiť cvičenie META FIT. Je to cvičenie formou HIIT, z ktorého dokáže vyťažiť maximum staršia pani aj mladý chlap.

4. Zostavenie vlastného tréningového plánu

Zostavenie vlastného tréningového plánu je zo všetkých alternatív najnáročnejšia cesta, ale za to najkrajšia. Pri tomto variante je nutné mať zvládnutú techniku cvikov a poriadne si premyslieť celý tréning od warm upu až po záverečný strečing, čo môže byť veľmi náročné. Predstava vytvárania si vlastného tréningu znie super, ale v mojom prípade je to dlhotrvajúci boj. Hlavne kvôli obave, že tréning neobsiahne všetko čo by mal a budem sa sústreďovať na cviky, ktoré ma bavia a niektoré časti tela proste zanedbávať. Nevýhodou takéhoto plánu môže byť aj to, že sa časom stane nudným, ak sa vám nechce hľadať nové cviky.

Ako som už v úvode spomínala, ideálny tréningový plán je taký, ktorý vás baví. Nie je nutné, aby ste sa striktne držali jednej zo spomínaných variantov. Ak vás neoslovilo nič zo spomínaného, držte sa hesla, že treba byť aktívny a nepresedieť celý deň. Existuje neuveriteľné množstvo aktivít, ktorým môžte dať šancu stať sa vašou obľúbenou činnosťou - taký beh, tenis, plávanie, lezenie, korčulovanie, bicyklovanie alebo začnite organizovať výlety do prírody s priateľmi. Za pokus nič nedáte, môžete len získať - zdravie a vytúžené telo.

You Might Also Like

5 komentárov

  1. presne to si hovorím, že hlavne aby bol nejaký pohyb :) síce sa snažím cvičiť jilian, nedarí sa mi to každý deň:/ ale napríklad cez víkend sme dali 30 km na bikoch, a stehná cítim ešte teraz, tak ma to teší :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Great post,
    Love your blog :)

    http://itsmetijana.blogspot.rs/

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj :) takže nakoľko ja som samostatná jednotka a rada robím veci po svojom u mňa vyhrala posledná varianta ;) pred pár rokmi som si spravila kurzy, veľa som čítala a dala si poradiť niekoľkými trénermi (ktorí ma pripravovali na súťaže) takže teraz si všetky treningové etapy pripravujem sama :) ... proste mne najviac vyhovuje fitko :) ale ako kardio cviceniu som verna plavaniu a korculovaniu :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Já tedy jednu podle plánu od trenéra, ale baví mě, což je samozřejmě nejdůležitější nebo alespoň pro mě ano. Zvládla jsem i program od Jill (dokončit) ale vždy mě to bavilo jen na začátku týdne a pak nuda nuda, to je nejhorší :D

    SmileThess

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Och treningovy plan, to je pre mna ako nocna mora, ktora ma prenasleduje a vravi mi, ze by som konecne so sebou mala nieco robit.....tak verim, ze raz zacnem, mne by najviac vyhovovali asi kupinove cvicenia :)
    LIFE IN PICTURES BY LU

    OdpovedaťOdstrániť

STAY STRONG

STAY STRONG